Penanaman Nilai-Nilai Agama Islam dalam Pembentukan Karakter dan Etika Siswa di Tingkat Sekolah Dasar

Authors

  • MEILIZA SARI STAI Al-Kifayah Riau

Keywords:

Islamic value, character, Etics

Abstract

The research provides an overview of the essential role that embedding Islamic religious values plays in shaping the character and ethics of elementary school students. Islamic education at the elementary level is not just about academic learning; it is a holistic process that encompasses moral and ethical development. The research aims are to analyse how to Embed Islamic Religious Values in the Formation of Student Character and Ethics at the Elementary School Level. The research method is library research approach. The research findings are the teacher can embed Islamic religious values through Teaching through Stories, Role Modelling, Practical Application, Critical Thinking, Discussion and Dialogue, Self-Reflection and Ethical Codes.

References

Abdah, M. G. (2019). Ragam Pendekatan dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam (PAI). Fondatia. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/fondatia/article/view/158

Aeni, A. N. (2017). Hifdz Al-Quran: Program Unggulan Full Day School Dalam Membentuk Karakter Qurani Siswa SD. TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education. https://ejournal.upi.edu/index.php/tarbawy/article/view/6990

Arlena, B. M. W. M. (2017). Representasi Etnisitas Malayu, China dan India Malay (Studi Kasus: Analisa Etnografis dan Manga Matrik Pada Karakter Animasi Upin dan Ipin). WACANA, Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 16(1), 15–26.

Dewi, R. R., Suresman, E., & Suabuana, C. (2021). Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Karakter di Persekolahan. ASANKA: Journal of Social Science And Education, 2(1), 71–84. https://doi.org/10.21154/asanka.v2i1.2465

Fadilah, L., & Hamami, T. (2021). Pendekatan subjek akademis dan humanistik dalam pengembangan kurikulum pendidikan agama islam. … PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam. http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/geneologi/article/view/4947

Faiz, A., & Soleh, B. (2021). Implementasi pendidikan karakter berbasis kearifan lokal. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 7(1), 68–77. https://doi.org/10.22219/jinop.v7i1.14250

Galuh Nur Insani, DinieAnggraeni Dewi, Y. F. F. (2021). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan untuk Mengembangkan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8154.

Hakim, R. (2011). PENDIDIKAN SUMATERA BARAT BERWAWASAN GENDER: LINTAS SEJARAH TAHUN 1890 – 1945. Kafa`ah: Journal of Gender Studies, 1(2), 197. https://doi.org/10.15548/JK.V1I2.79

Harahap, A. C. (2019). Character Building Pendidikan Karakter. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 9(No 1), 1–11.

Hasan, M. T. A., & Ramli, A. (2023). Implementasi PAI dalam Membentuk Karakter Peserta Didik di Era Society. Borneo Journal of Islamic Education, 3(1), 31–41.

Ilyasin, M. (2016). Epistemologi Pendidikan Islam Monokotomik: Menakar Manajemen Pendidikan Paripurna Berbasis Rasionalistik- Wahyuistik. At-Turas, 3(1), 71–87.

Makhmudah, S. (2021). Implementasi Metode Halaqah Dalam Menanamkan Karakter Rabbani Anak Di Lembaga Pendidikan Islam. Thufuli : Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 20. https://doi.org/10.33474/thufuli.v3i1.10632

Manizar, E. (2017). Optimalisasi pendidikan agama islam di sekolah. Tadrib. http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/Tadrib/article/view/1796

Muchtar, D., & Suryani, A. (2019). Pendidikan Karakter Menurut Kemendikbud. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2), 50–57. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v3i2.142

Nasihatun, S. (2019). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam dan Strategi Implementasinya. Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan Dan Keagamaan, 7(2), 321–336. https://doi.org/10.36052/andragogi.v7i2.100

Ningsih, W. (2022). The Influence of E-Learning Activity to the Students’ Learning Motivation and English Achievement at SDIT Future Islamic School Pekanbaru. ELITE Proceeding, 1(1), 67–76. http://eliteproceeding.com/index.php/eliteproceeding/article/view/3%0Ahttp://eliteproceeding.com/index.php/eliteproceeding/article/download/3/3

Nurmadiah, N. (2014). Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Al-Afkar: Jurnal Keislaman &Peradaban. http://ejournal.fiaiunisi.ac.id/index.php/al-afkar/article/view/93

Nurmalasari, A., Surana, D., & Sobarna, A. (2023). Manajemen Program Taklif dalam Pembinaan Karakter Keagamaan Siswa di SMP Hikmah Teladan Bandung The Management Of Taklif Program In Fostering The Character Of Religious Students Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang sistem Pendidikan Nasional. Proceeding Penidikan Agama Islam, 1(1), 192–197.

Oktari, D. P., & Kosasih, A. (2019). Pendidikan Karakter Religius dan Mandiri di Pesantren. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(1), 42. https://doi.org/10.17509/jpis.v28i1.14985

Pakpahan, P., of, U. H.-T. I. J., & 2021, undefined. (2021). dan Budi Pekerti dalam Pembentukan Karakter Religius Siswa: Management of IRE Curriculum Development Program and Character in Forming Student’s Religious …. Pasca.Jurnalikhac.Ac.Id, 2(1). https://doi.org/10.31538/tijie.v2i1.19

PURNOMO, E. K. O. E. K. O. (2020). … Pendidikan Agama Islam dalam Membina Karakter Religius Siswa di Era Revolusi Industri 4.0 (Studi Pada SMP Yayasan Pendidikan Sorowako Luwu Timur). repository.iainpalopo.ac.id. http://repository.iainpalopo.ac.id/id/eprint/2235/1/EKO PURNOMO.pdf

Rahim Saidek, A., Islami, R., & Abdoludin. (2016). Character Issues: Reality Character Problems and Solutions through Education in Indonesia. Journal of Education and Practice, 7(17), 158–165. www.iiste.org

Rahmatika, Z. (2022). Guru PAI dan Moderasi Beragama di Sekolah. Tafahus: Jurnal Pengkajian Islam, 2(1), 41–53. https://doi.org/10.58573/tafahus.v2i1.19

Reshufle, A. H., & Rofiki, M. (2022). Education for Future. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(3), 4584–4593. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2820

Rizkia, R. D., & Zaed, M. (2019). Analisis Model Pembelajaran Berkarakter Dan Relevansinya Terhadap Pendidikan Islam ( Studi Analisis Manajemen Pendidikan Karakter. Risalah, 5(2), 20–39.

Saleh, M. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah Inklusi. Hikmah: Journal of Islamic Studies, 17(2), 101. https://doi.org/10.47466/hikmah.v17i2.198

Sari, L. A. (2016). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Novel Si Anak Spesial Karya Tere Liye Dan Relevansinya Terhadap Society Era 5.0. Universitas Islam Indonesia.

Sholekah, F. F. (2020). Pendidikan Karakter Dalam Kurikulum 2013. Childhood Education : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–6. https://doi.org/10.53515/cji.2020.1.1.1-6

Sholihah, A. M., & Maulida, W. Z. (2020). Pendidikan Islam sebagai Fondasi Pendidikan Karakter. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 12(01), 49–58. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v12i01.214

Sirojudin, D., & Ashoumi, H. (2020). Aksiologi ilmu pengetahuan manajemen pendidikan islam. A-Iadaroh, 4(September), 182–195.

Sofianti, A. R. (2020). Pembelajaran Kooperatif Berbantuan Media. Vidya Karya, 35(1), 12. http://repository.uinjambi.ac.id/3791/

Suharyanto, E. H. P. (2018). Pengembangan Kurikulum Berbasis Pendidikan Karakter (Telaah Pengembangan Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam). Jurnal Pendidikan Islam, 2(3), 23–45. http://ejournal.uiidalwa.ac.id/index.php/jpi/article/view/103

Sukarno, M. (2020). Penguatan Pendidikan Karakter dalam Era Masyarakat 5.0. Prosiding Seminar Nasional 2020, 1(3), 32–37. https://ejurnal.mercubuana-yogya.ac.id/index.php/ProsidingPsikologi/article/view/1353/771

Suswandari, M. (2019). Cooperative Learning: Strategi Pengembangan Inovasi Pendidikan Di Indonesia. … : Jurnal Pendidikan Islam Dan …. https://ejournal.insuriponorogo.ac.id/index.php/scaffolding/article/view/39

Syarkati, S. (2021). Perspektif Islam Terhadap Pendidikan Karakter Era Society 5.0. Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan (JUPANK), 3(4), 34–45. http://jurnal.umb.ac.id/index.php/jupank/article/view/1887/1398

Tolchah, M. (2020). Implikasi Filsafat Pendidikan dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Perspektif Kuntowijoyo. … : Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam. http://repository.uinsby.ac.id/id/eprint/1799

Wicaksana, A., & Rachman, T. (2018). Metode Yang Menyenangkan dalam pembelajaran SKI di SD Al Azhar Medan. Angewandte Chemie International, 6(11), 951–952. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf

Downloads

Published

2023-08-31